Citroën C3 je auto, ktoré má svoj vlastný štýl a práve kvôli jeho osobitému šarmu sa nedá na ceste ani omylom prehliadnuť. Nie je to žiadny športiak ani luxusný koráb, ale ideálny spoločník do mesta a keď treba, tak aj mimo neho. Ako vôbec ale C3-ka vznikla, čo dala motoristickému svetu, aké sú jej výhody a možné nevýhody?
(Zdroj: depositphotos.com)
Citroën C3 sa predstavil v roku 2002 ako nástupca menšieho modelu Saxo a okamžite zaujal oblým dizajnom s vysokou karosériou a dobrým výhľadom z kabíny.
Auto stavalo na platforme PF1, čo mu zabezpečilo kompaktné rozmery, ale tiež prekvapivo priestranný interiér. Posed bol vyšší a oveľa pohodlnejší, než u väčšiny konkurentov v tomto segmente a pod kapotou sa objavili benzínové štvorvalce od základného 1.1i s výkonom 60 koní, cez 1.4i s 90 koňmi až po 1.6 16V s výkonom 110 koní.
Dieselové verzie boli vybavené úspornými jednotkami HDi v objeme 1.4 HDi a 1.6 HDi, ktoré mali solídne vlastnosti. Podvozok bol pohodlný, vpredu McPherson a vzadu torzná priečka. To dalo autu typickú francúzsku nonšalantnosť.
Osobitnou kapitolou bola verzia C3 Pluriel. Tento model chcel byť hatchbackom, kabrioletom aj targa vozidlom v jednom. Mal rolovaciu textilnú strechu, ktorú bolo možné elektronicky otvárať, no tiež odnímateľné bočné oblúky. Teoreticky výborný nápad, no v praxi problematický, strecha bola totiž náchylná na zatekanie.
Napriek tomu Pluriel zostáva dodnes kuriozitou, ktorá ukazuje, ako bol Citroën ochotný experimentovať. V podstate, niečo také uplatnila značka aj celkovo pre model C3, ktorý u niekoho budil úškrn, no dizajnom šlo o naozaj revolučné auto.
Druhá generácia Citroënu C3 prišla v roku 2009 a ako nástupca populárneho vajíčka si zachovala známe oblé tvary. Pôsobila ale modernejšie a zaujala veľkým panoramatickým čelným sklom Zenith. Auto mierne narástlo, čím sa zlepšil priestor pre posádku aj objem kufra. Karoséria bola pevnejšia a kabína lepšie odhlučnená.
V ponuke boli známe benzínové motory s objemom 1.1, 1.4 a 1.6 litra, neskôr doplnené o úspornejšie trojvalce PureTech 1.0 a 1.2. Dieselovú ponuku tvorili osvedčené motory 1.4 a 1.6 HDi, ktoré prešli drobnými úpravami, ktoré ich kultivovali.
Tretia generácia C3-ky potom prišla v roku 2016 a znamenala zlom. Inšpirovala sa modelom C4 Cactus, takže dostala typické ochranné prvky Airbump.
Pre tento modelový rad boli typické vyšší podvozok a neprehliadnuteľne výrazná predná masku. Interiér bol jednoduchší, ale funkčný a s dôrazom na najnovšie technológie tej doby, vrátane asistenčných systémov. Vo výbave sa tak objavili cúvacia kamera, parkovací asistent, automatické brzdenie alebo varovanie pred opustením pruhu.
Hlavnou motorizáciou sa stali trojvalce 1.2 PureTech s výkonom od 68 do 110 koní, neskôr aj verzia so 130 koňmi. Diesel 1.6 BlueHDi zostal dostupný, no už len vo vybraných verziách. Celková kvalita jazdy, chod motora a pohodlie šli opäť nahor.
(Zdroj: depositphotos.com)
Od roku 2023 prichádza Citroën s úplne novým pohľadom na model C3. Z malého mestského auta sa stáva vyšší a robustnejší hatchback s crossoverovým nádychom. Dizajn je jednoduchší, ale výrazný a s dôrazom na praktickosť a cenovú dostupnosť.
Najväčšou novinkou je elektrická verzia ë-C3, ktorá patrí medzi najdostupnejšie elektromobily na trhu. Má batériu s kapacitou 44 kWh, výkon 113 koní a dojazd cez 320 km podľa normy WLTP. Vodičov poteší aj možnosť rýchleho DC nabíjania, čo je v tejto triede skôr výnimkou. Auto tak zvládne aj dlhšie medzimestské trasy.
V ponuke modelov samozrejme zostali aj spaľovacie verzie, hlavne benzínový trojvalec 1.2 PureTech. Niektoré verzie však už majú mild-hybridný systém a k nemu automatickú prevodovku. Zaujímavosťou je absencia naftových agregátov.
Výbava nového C3 je navrhnutá prakticky. Základné verzie ponúkajú klimatizáciu, digitálny prístrojový panel a základný infotainment. Vyššie výbavy pridávajú dotykový displej, parkovaciu kameru, vyhrievané sedadlá, bezkľúčový prístup aj rôzne asistenčné systémy, kde nechýbajú automatické núdzové brzdenie či sledovanie jazdných pruhov.
Citroën C3 tak v novej podobe pokračuje v duchu dostupného a jednoduchého auta, no zároveň sa posúva technologicky a dizajnovo a celkovo dospieva.
Čo dodať na zhodnotenie na záver? Jedinečné, originálne, búrajúce predsudky a bez obáv vkročiť do neprebádaných vôd, Citroën C3 je auto, ktoré zmenilo históriu.
Ak keď sa počas svojej histórie a s generáciami menilo, vždy si zachovalo charakter. Vždy malo iný prístup k jazde, pohodlí, dizajnu a praktickosti, ako konkurencia. A práve to predurčilo jeho cestu od prvej generácie s oblým dizajnom a mäkkým podvozkom až po aktuálny model s crossoverovým vzhľadom a elektrickým pohonom.
C3 dokázala držať krok s dobou a súčasne ísť si vlastnou cestou. Ľahké ovládanie v meste a maximálny komfort, výborný výhľad z kabíny, vyšší posed a nenáročná údržba, to spravili z tohto modelu obľúbenú voľbu pre menej náročných vodičov.
Na druhú stranu, C3 nikdy nebolo auto, ktoré by oslovilo nadšencov dynamickej jazdy. Riadenie je mäkšie, niektoré motory majú slabší výkon a staršie modely boli vnútri až moc jednoduché. Navyše, verzia Pluriel bola netradičná, ale aj nepraktická.
Napriek tomu si C3 svoju popularitu rozhodne zaslúžilo. Dnes je to rozumne vyladené auto, ktoré má svoj štýl, pohodlie a variabilné použitie. Výborne sa hodí do mesta, na každodenné dochádzanie, nákupy aj víkendové výlety. Pre tých, ktorí nepotrebujú extrémny výkon, ale ocenia úsporu, komfort a trochu francúzskej odlišnosti, je ako stvorené!
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 25.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 25.06.2025